Čínsky múr je div sveta, ktorý by mal patriť na zoznam každého cestovateľa.

Lenže ono to nie je len tak. Je dlhý, tak kam teda vlastne ísť a čo presne vidieť? Toto je prvá časť dvojdielneho článku o jednotlivých úsekoch múra a návodu, ako ich navštíviť. V tejto prvej časti sa budem venovať tým úsekom, ktoré sa navštevujú z Pekingu. V budúcom diele naopak podrobnejšie rozoberiem vzdialené úseky Čínskeho múra. Úsekov múru je veľa, a je možné že som nejaké vynechal. Ak poznáte úsek múra, ktorý som do tohto článku nezahrnul, prosím napíšte mi do komentárov.

Aký dlhý je vlastne Čínsky múr?

To je otázka, ktorá sa nedá tak jednoducho zodpovedať. Z dvoch dôvodov. Čínsky múr nie je, a nikdy ani nebol jednou súvislou stavbou! To čo sa berie ako dlhý Čínsky múr sú rôzne úseky múra, ktoré spolu častonie sú prepojené. Mnohé pochádzajú z rôznych období a nikdy v histórii Číny neexistovali všetky úseky zároveň v rovnakom čase. V niektorých častiach Číny bol Veľký čínsky múr len obyčajným múrom, vôbec nemusel byť dlhý a ani vysoký. Počas dejín sa čínski panovníci niekoľkokrát pokúsili pospájať jednotlivé úseky rôznych múrov do jedného súvislého celku – Veľkého čínskeho múra, ale nikdy sa to úplne nepodarilo. Na internete nájdete množstvo číselných údajov, aký dlhý vlastne je. Každý však jeho dĺžku počíta inak. Niekto ráta len úseky, ktoré stále existujú a stoja, niekto ráta aj ruiny, alebo oblasti, kde je existencia Čínskeho múra zdokumentovaná, ale už tam neexistuje. No a niekto počíta všetky úseky, ktoré existujú, existovali, možno existovali a pravdepodobne ani neexistovali naprieč celou históriou Číny. To posledné väčšinou robia samotní Číňania. Takže na otázku, aký dlhý je Čínsky múr odpoviem – Neviem. Dlhý…

Aký starý je Čínsky múr?

Ako môžete tušiť z predchádzajúceho textu, ani túto otázku vám nezodpoviem úplne presne. Prvý človek, ktorý sa pokúsil zjednotiť múry postavené na čínskom území do jedného súvislého celku, a tým sa aj ako prvý pokúsil postaviť Veľký čínsky múr, bol prvý zvrchovaný cisár Číny Qin Shihuangdi (259 pred n. l. – 210 pred n. l.). Jeho vláda a aj život boli však príliš krátke na to, aby to stihol. Niežeby toho veľa nedokázal, zostala po ňom napríklad terakotová armáda (jeho hrobka), ale ešte dôležitejšie – zostala po ňom idea jednej Číny a fungujúci štát so systémom pravidiel a byrokratickým systémom riadenia štátu, ktorý sa viac menej zachoval až dodnes. Čína však za svoje zjednotenie zaplatila tvrdú daň počas jeho krutej vlády. Ale späť k téme, ak rátame históriu múra od Qin Shi Huangdi-ho, ktorý zjednotil Čínu v roku 221 pred n. l., má vyše 2 000 rokov. Cisár sa však pokúsil zjednotiť už existujúce múry, takže niektoré úseky sú ešte staršie. Dynastia Han (206 pred n. l. – 220), ktorá po ňom nasledovala, sa o dostavanie Čínskeho múra taktiež pokúsila. Od dynastie Han však nemáme o čínskom múre zachovanú takmer žiadnu dokumentáciu, a to až do dynastie Ming (1368 – 1644). Práve počas nej sa Čínsky múr stal zase významným symbolom Číny, a boli pokusy o jeho zjednotenie. Úseky v okolí Pekingu väčšinou pochádzajú práve z dynastie Ming a z nasledujúcej dynastie Qing.


Z čoho je postavený Čínsky múr?

Z toho čo práve bolo po ruke. Niekde je z hliny, niekde z kameňov, niekde z piesku, tehiel, niekde ani nevieme, lebo už neexistuje. A niekde je žiaľ zaliaty betónom – pretože v Číne existuje korupcia a niekedy dostane nevhodný človek robotu, na ktorú nie je kvalifikovaný. Vo väčšine prípadov sú dnes navštevované úseky z kameňa.

Ale z toho, čo sme sa o Čínskom múre učili, musí byť niečo pravda, nie?

No v prvom rade Čínsky múr nie je vidno z vesmíru. Prvý čínsky kozmonaut povedal, že sa veľmi snažil, ale nepodarilo sa mu to. To, že je čínsky múr ako jediná stavba na svete vidno z vesmíru, bola propaganda komunistickej strany Číny spred desiatok rokov, avšak toto tvrdenie nemá žiadnu logiku. Aj keby bol čínsky múr jednou súvislou stavbou (čo, ako vieme, nie je) bolo by to rovnaké, ako sa pozerať z tridsiateho poschodia mrakodrapu na niť natiahnutú na zemi.

Väčšina ľudí si myslí, že Čínsky múr bol postavený primárne na obranu. No ani to nie je úplne pravda. Samozrejme, využíval sa aj na obranné účely, ale jeho primárnym účelom bolo ohradiť územie Číny, a jasne sa politicky a ideologicky definovať ako Čína – Ríša stredu, zatiaľ čo všetky národy naokolo Číňania považovali za barbarov. Išlo skôr o hranicu, ktorej primárnym účelom bolo na základe ideí civilizovanej ríše udržať ľudí dnu, a nie nepustiť tam ďalších. A aj keď Čínu niekto zvonka napadol a múr sa použil na obranné účely, jeho obranyschopnosť bola úmerná politickej stabilite Číny.

Dostávame sa k primárnemu účelu tohto článku, kam si ísť pozrieť Čínsky múr? V okolí Pekingu je niekoľko navštevovaných úsekov. Líšia sa vzdialenosťou od Pekingu, stavom a úrovňou rekonštrukcie, počtom turistov, no a prírodnou scenériou. Na lepší prehľad som pre vás vytvoril aj mapu na Google maps, v ktorej nájdete všetky potrebné údaje.

Ku každému úseku píšem ako sa sem dostať, avšak vždy je možné zaplatiť si súkromné auto so šoférom. Ak ste väčšia skupina, určite sa to oplatí, najmä na vzdialenejšie úseky.

(V Pekingu je toho viac, ako len Čínsky múr)


Ju Yongguan 居庸关

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±50km
  • Stav: zrekonštruovaný, vhodný aj pre vozíčkarov
  • Návštevnosť: preľudnený
  • Pre koho je vhodný: pre ľudí s nedostatkom času, s veľmi zlou fyzičkou a pre ľudí s postihnutím.
  • Cena vstupenky: 35 RMB

Ako sa sem dostať:

  • Verejná doprava autobus 345 do Shahe (沙河) a tam prestúpiť na autobus 昌68 (čínsky znak pred číslom je dôležitý) na zastávku Juyong Pass 居庸关.

Popis: Ju Yongguan je najbližší úsek pri Pekingu – pochopiteľne aj veľmi navštevovaný. Kedysi to bol jeden z troch najdôležitejších priechodov cez múr. Do prehliadky preto spadá aj veľká zrekonštruovaná brána.


Shuiguan 水关长城

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±50km
  • Stav: zrekonštruovaný
  • Návštevnosť: preľudnený
  • Pre koho je vhodný: pre ľudí s nedostatkom času a s veľmi zlou fyzičkou.
  • Cena vstupenky: 40RMB

Ako sa sem dostať:

  • Autobus 919 z Deshengmen (德胜门) priamo do Shuiguan Changcheng (水关长城)

Popis: Od Juyongguan je vzdialený len 7 km a od úseku Badaling len 5 km. Niekedy sa považuje za súčasť úseku Badaling. Je spravovaný cez rovnaký úrad Badaling Tourism General Corporation, avšak je to samostatný úsek.


Badaling 八达岭

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±70 km
  • Stav: zrekonštruovaný,
  • Návštevnosť: preľudnený
  • Pre koho je vhodný: pre ľudí s nedostatkom časuveľmi zlou fyzičkou a pre ľudí, ktorí chcú ísť s organizovaným zájazdom.
  • Cena vstupenky: 40 RMB

Ako sa sem dostať:

  • Verejná doprava autobus 877 (Deshengmen (德胜门) – Badaling Great Wall (八达岭长城))
  • Verejná doprava autobus 879 Changling (长陵) – Badaling Great Wall (八达岭长城)
  • Turistický autobus z Beijing Tourist Hub
  • Hotely často organizujú vlastnú dopravu na tento úsek múra.

Popis: Badaling je asi úplne najpopulárnejší úsek múra. Všade po Pekingu vám budú lokálne cestovky ponúkať výlet na Badaling, lebo sem chodí väčšina organizovaných zájazdov. Všetky tri doteraz spomínané úseky sú len pre ľudí, ktorým situácia nedovolí ísť na vzdialenejšie časti, alebo pre ľudí, ktorý chcú mať Čínsky múr na svojom zozname precestovaných miest, ale samotný múr a pešia turistika ich až tak veľmi nezaujíma. Týmto trom úsekom sa vyhnite najmä počas sviatkov.


Mutianyu 慕田峪

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±75km
  • Stav: zrekonštruovaný
  • Návštevnosť: populárny
  • Cena vstupenky: 45 RMB
  • Pre koho je vhodný: pre tých, čo hľadajú zrekonštruovaný, ľahko dostupný úsek, kde nie sú davy ľudí.

Ako sa sem dostať:

  • Autobus 867 z Dongzhimen autobusovej stanice(东直门长途旅游汽车站) k Mutianyu. Nie je to však pravidelná linka a neoperuje celoročne, preto si zistite presné odchody tam a späť vo vašom hoteli. Na internete sú dostupné informácie ohľadne časov, no keďže viem, ako často sa takéto veci v Číne menia, neodvážim sa to sem napísať.
  • Pravidelnou linkou je autobus 916 z Dongzhimen do Huairou Town 怀柔 a odtiaľ ďalej lokálnym minibusom k múru Mutianyu. Cesta zaberie cca 2 hodiny.

Popis: Mutianyu je stále ľahko dostupný a krásne zrekonštruovaný úsek, ktorý nenavštevuje extrémne veľa ľudí. Pred pár rokmi bol však výrazne zmenený, postavili nové turistické centrum, a tak je možné, že už aj tento úsek padol za obeť preľudnenému čínskemu turizmu. Pokiaľ máte aktuálne informácie, prosím podeľte sa s nimi v komentároch.


Huanghuacheng 黄花城

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±75 km
  • Stav: zrekonštruovaný
  • Návštevnosť: populárny
  • Pre koho je vhodný: pre tých, čo hľadajú zrekonštruovaný, ľahko dostupný úsek, kde nie sú davy ľudí.
  • Cena vstupenky:

Ako sa sem dostať:

  • Možnosť 1: Zo zastávky Dongzhimen autobusom 916 do Huairou Town (怀柔汽车站). Odtiaľ ide špeciálny priamy autobus Huairou – Waterside Great Wall (怀柔–水长城专线车) k úseku Huanghuacheng.
  • Možnosť 2: Changping – Jiuduhe (昌平–九渡河) autobus z stanice Changping Long Distance Coach Station (昌平长途汽车站), alebo Changping’s Changling Intersection (长陵路口) do Jiuduhe Filling Station (九渡河加油站) a potom znova spomínaný Huairou – Waterside Great Wall Direct Bus.

Popis: Stále relatívne blízky úsek múra, ktorý je navštevovaný oveľa menej ako všetky predchádzajúce. Jeho silnou stránkou je aj to, že v okolí je veľa jazier a kompozícia Čínskeho múra s vodnými plochami je rozhodne veľmi pekná.


Jiankou 箭扣

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±100 km
  • Stav: divoký, turistický náročný
  • Návštevnosť: nenavštevovaný
  • Pre koho je vhodný: pre dobrodruhov
  • Cena vstupenky: žiadna

Ako sa sem dostať:

  • Navštíviť tento úsek je bez sprievodcu veľmi náročné. Najprv sa musíte dostať do Xizhazi Village, alebo Shuntong Rainbow Trout Fishing Base, a odtiaľ je to ešte jedna až dve hodiny po malých cestičkách cez les. Bez skúseností a znalostí čínštiny  takmer nemožné. Najlepšie je pridať sa k turistickej cestovnej kancelárii, akých je v Pekingu niekoľko.

Popis: Je možné sem ísť aj pešou túrou z Mutianyu. Dostať sa na Mutianyu je jednoduché, z Mutianyu na Jiankou treba cca 4 hodiny chôdze.


Baimaguan 白马关

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±100km
  • Stav: miznúca
  • Návštevnosť: nenavštevovaný
  • Pre koho je vhodný: pre dobrodruhov a skúsených návštevníkov iných úsekov múra
  • Cena vstupenky: žiadna

Ako sa sem dostať:

  • Vlakom z Beijing East Station, alebo autobusom 980 z Dongzhimen do Miyun 密云 a potom autobus Fanzipai 番字牌乡, vystúpite na zastávke Baimaguan.

Popis: Múr na Baimaguan je dnes iba ruina s kde tu zachovanou architektúrou. Scenériu dlhého múra tiahnuceho sa po vrchole kopcov tu zrejme nenájdete.


Huangyaguan 黄崖关

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±111km
  • Stav: zrekonštruovaný
  • Návštevnosť: veľmi populárny
  • Pre koho je vhodný: pre tých, čo hľadajú zrekonštruovaný, ľahko dostupný úsek, kde nie sú davy ľudí.
  • Cena vstupenky: 50 RMB

Ako sa sem dostať:

  • Zo stanice Beijing Sihui Long Distance Bus Station, alebo z Tianjin Hebei Bus Station do Jixian. Odtiaľ minibusom k turistickej zóne Huangyaguan.

Popis: Táto časť je už relatívne ďaleko od Pekingu a dá sa sem dostať aj z mesta Tianjin. Každoročne sa tu behá pekinský maratón.


Simatai 司马台长城

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±120 km
  • Stav: divoký, turistický náročný
  • Návštevnosť: málo navštevovaný
  • Pre koho je vhodný: pre milovníkov pešej turistiky.
  • Cena vstupenky: Treba sa dopredu zaregistrovať na http://www.wtown.com/index.php/Yuyue/index#menuSub

Ako sa sem dostať:

  • Autobusom 980 z Dongzhimen Long Distance Bus Station do Miyun mesta. Odtiaľ si zjednajte lokálny taxík k Simatai Great Wall (司马台长城). Cenu musíte zjednať, avšak nepredpokladajte že tu ľudia budú vedieť po anglicky.

Popis: Simatai je pôvodný nezrekonštruovaný úsek múra s najhodnotnejšími architektonickými pamiatkami z všetkých úsekov.  Gubeikou – Jinshanling – Simatai je bežná turistická trasa pre náročných turistov. Cca 10 hodín.


Gubeikou 古北口

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±146 km
  • Stav: divoký, turistický náročný
  • Návštevnosť: málo navštevovaný
  • Pre koho je vhodný: pre milovníkov pešej turistiky.
  • Cena vstupenky: žiadna

Ako sa sem dostať:

  • Vlak Beijing – Chengde do Miyunbei Station. A odtiaľ autobus 密6 do Dongcaiyuan Xiaoqu (东菜园小区). Odtiaľ prejdite k zastávke Changcheng Huandao (‚Great Wall Traffic Island‘) a nastúpte na autobus 密25 k stanici Gubeikou.
  • Autobus 980 z Dongzhimen Station 东直门 do Miyun Station 密云站 a potom autobus 密25 do Gubeikou.

Popis: Úsek Gubeikou bol kedysi často využívaný na obranné účely. Odohralo sa tu viac ako 150 bitiek proti Mongolom. Pozostávaz dvoch častí – Wohushan 卧虎山 a Panlongshan 蟠龙山. Časť Panlongshan spadá pod vojenské základne a je preto nedostupná. Gubeikou – Jinshanling – Simatai je bežná turistická trasa pre náročných turistov. Cca 10 hodín.


Jinshanling 金山岭

  • Vzdialenosť od Pekingu: ±154km
  • Stav: kombinácia zrekonštruovaných časti s pôvodnými
  • Návštevnosť: málo navštevovaný
  • Pre koho je vhodný: pre milovníkov pešej turistiky, fotografov a ľudí čo navštevujú aj Chengde
  • Cena vstupenky:

Ako sa sem dostať:

  • Priama špeciálna linka zo stanice metra Wanjjing West (望京西)

Popis: Jinshanling je najlepšia kombinácia zrekonštruovaného čínskeho múra s pôvodnými časťami. Taktiež ponúka nekonečné výhľady a človek si naozaj uvedomí, aký strašne dlhý je. Je to jeden z najvhodnejších úsekov pre fotografov a dá sa skombinovať s návštevou letoviska cisárskej rodiny v Chengde. Pre mňa osobne je to najobľúbenejší úsek (ale nebol som na všetkých). Gubeikou – Jinshanling – Simatai je bežná turistická trasa pre náročných turistov. Cca 10 hodín.